Disputen

Disputen, ook wel colleges genoemd, bestaan uit alleen mannen of vrouwen uit verschillende jaren. Ieder dispuut heeft zijn eigen karakter. Zo zijn er bijvoorbeeld zangdisputen en disputen voor leden uit Brabant. Momenteel kent Unitas S.R. 4 mannelijke en 3 vrouwelijke disputen. Hieronder vindt je de verschillende disputen die Unitas S.R. rijk is.

Mannendisputen

Collegium Illustrissimum Hermandad (C.I.H.)
Het Collegium Illustrissimum Hermandad is het oudste dispuut van Unitas S.R. en staat sinds jaar en dag den Senaat bij op officiële en officieuze aangelegenheden. Als illustere rots in de branding van de hedendaagse studentenmaatschappij voert zij haar taak te waken over het uitdragen en voortbestaan van de traditionele gebruiken binnen de vereniging vol trots en overtuiging uit, opdat de normen, waarden en identiteit van de authentieke student nimmer verloren zullen gaan.

Collegium Cantantissimum Bachchus
Het Collegium Cantantissimum Bachchus is een herenzangcollege dat bijna 40 jaar bestaat en zorg draagt voor de zangcultuur binnen Unitas S.R.. Daarnaast komen zij per jaar vele malen bijeen om met elkaar te borrelen, te eten, en liederen ten gehore te brengen.

Brabants Genootschap (B.G.)
Het Brabants Genootschap is een dispuut voor louter Brabantse heren. De 11de van de 11de wordt traditiegetrouw gevierd vanaf 11 over 11 en er wordt niet geschroomd de roodwitte vlag te tonen op de Sociëteit. Het favoriete gerecht van het B.G. is een portie kiep.

Heerencollege der Geuzen
Het Heerencollege der Geuzen maakt traditioneel ieder jaar op 1 april een uitstap naar de historisch belangrijke stad Den Briel, daarnaast organiseren zij verscheidene memorabele borrels die gerelateerd zijn aan de Geuzen en hun heldenmoed. De Geuzen staan voor studentikoosheid en zijn te herkennen aan hun immer correcte kledij en hun liefde voor het Oranje.

Vrouwendisputen

Illuster Dames Zangcollege de Notenkrakers
Het Illuster Dames Zang College de Notenkrakers staat voor zingen, borrelen en gezelligheid. Ieder jaar wordt dit dames dispuut versterkt door tien goedgebekte eerstejaars en kleuren zij de kroeg op donderdagen roze. De Notenkrakers eten maandelijks samen en organiseren daarnaast veel activiteiten zoals themafeesten, kroegentochten, een biercantus en een zangwedstrijd.

Congregatie Genoveva van Brabant
De congregatie Genoveva van Brabant is een dispuut voor Brabantse dames. Met pils en schrobbelèr, polonaises, de gekste carnavalspakjes en rood-witte kledij maken zij zowel Unitas als Brabant onveilig!

Capoeira
Als Damescollege voor Muziek en Dans Capoeira houden zij graag de mysterie in stand. Meer dan blauw, groen, borrelen en gezelligheid laten deze Dames van het Goede Leven niet los. Met gala's, datediners, vakanties en maandelijks gezellig eten worden er elke keer weer onvergetelijke avonden neergezet. Een ding is zeker, echte Dames genieten van het Goede Leven!